Zakres opracowania obejmował następujące prace:
- Analizę uwarunkowań w obszarze opracowania dla potrzeb wytypowania i wyboru przebiegów metra i tramwaju do analiz szczegółowych.
- Identyfikację możliwych przebiegów metra i lokalizacji stacji w obszarze opracowania, a następnie ich analiza i ocena funkcjonalna i techniczna.
- Identyfikację możliwych wariantów rozwoju komunikacji tramwajowej w obszarze opracowania, w tym w szczególności mogących stanowić alternatywę dla metra, obsługujących poszczególne wybrane obszary lub stanowiących linie dowozowe do stacji metra i węzłów przesiadkowych oraz ich analiza i ocena.
- Wnioski dotyczące wyboru wariantów metra i linii tramwajowych do dalszych opracowań szczegółowych.
- Analizę uwarunkowań przestrzennych, infrastrukturalnych i środowiskowych dla wybranych wariantów w pasie o szerokości co najmniej po 50,0 m od osi linii metra.
- Ustalenie założeń komunikacyjnych dotyczących rozwoju systemu transportowego w mieście oraz założeń demograficznych dla potrzeb opracowania prognoz przewozów oraz analiz funkcjonalno-przewozowych dla lat 2025 i ok. 2040.
- Ustalenie wariantów rozwoju systemu transportu publicznego w obszarze opracowania (układ drogowy według zasad ustalonych w SUiKZP) i opracowanie dla nich prognoz ruchu dla ulic klasy co najmniej zbiorczej i przewozów pasażerskich w komunikacji zbiorowej dla szczytu porannego dla lat 2025 i ok. 2040.
- Opracowanie koncepcji rozwiązań sytuacyjno-wysokościowych metra, tramwaju i innych urządzeń komunikacji publicznej oraz ulic w pasie o szerokości min. po 50,0 m od osi metra i tramwaju, na mapie zasadniczej (w skali 1:2.000) oraz na ortofotomapie – dla wybranych do analiz szczegółowych wariantów linii metra i tramwaju.
- Oszacowanie nakładów inwestycyjnych na budowę metra i tramwaju w obszarze opracowania.
- Analizę i ocenę wariantów obsługi obszaru opracowania przy pomocy metra i tramwaju.
Szczegółowa analiza obejmowała obszar strefy miejskiej. Model ruchu komunikacji indywidualnej oraz transportu publicznego wraz z analizą zachowań komunikacyjnych obejmował obszar całej aglomeracji warszawskiej zamieszkiwany przez 2 965 tys. mieszkańców.