Zaprojektowanie (optymalizacja) i budowa obwodnicy miasta Suwałki obejmująca drogę ekspresową S61 na odcinku od km 0+000 (węzeł „Suwałki Południe”) do km 12+830, wraz z budową łącznicy węzła „Suwałki Północ” o długości ok. 670m (od km 0+419.36 do km 1+085.82) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi.
Odcinek A: Odcinek drogi ekspresowej S61 od km 0+000.00 do km 12+221.47 podłączenia drogi S61 do istniejącej drogi krajowej nr 8 na odcinku od km 0+419.36 do km 1+085.82
Odcinek B: Odcinek drogi ekspresowej S61 od km 12+221.47 do km 12+830.00 wraz z budową łącznicy węzła „Suwałki Północ” o długości ok. 670m (od km 0+419.36 do km 1+085.82)
Zamawiający:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
Wykonawca:
Budimex S.A.
ul. Stawki 40
01-040 Warszawa
Przedmiot inwestycji:
Projekt obejmuje odcinek dwujezdniowej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S61 oraz jednojezdniowej łącznicy węzła „Suwałki Północ” łączącej obwodnice z istniejącą drogą krajową nr 8. Projektowana obwodnica miasta Suwałki omija miasto po jego zachodniej stronie i w całości zlokalizowana jest w północnej części województwa podlaskiego na obszarze powiatu suwalskiego, gminy Suwałki oraz miasta Suwałki na prawach powiatu.
Zakres inwestycji:
Budowę dwujezdniowej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S61 (kategoria ruchu: KR7, klasa „S”) od węzła „Suwałki Południe” (dawny w. Lotnisko) zlokalizowanym na końcu obwodnicy Augustowa do węzła „Suwałki Północ” (nie objętym niniejszym opracowaniem). Początek odcinka dwujezdniowego obwodnicy przyjęto w kilometrze lokalnym 0+000.00 (km 3+551.90 wg DoŚU oraz 12+750 według kilometraża Obwodnicy Augustowa), natomiast koniec w km 12+830 (km 0+419.36 łącznika w DoŚU). Początek projektowanej łącznicy węzła „Suwałki Północ” (stanowiącej połączenie drogi S61 do istniejącej drogi krajowej nr 8) przyjęto w projektowanym km lokalnym obwodnicy Suwałk 12+411.65 (km 15+965.20 wg DoŚU), a koniec przyjęto w km 767+925.29 istniejącej drogi krajowej nr 8; (klasa drogi ekspresowej „S”, kategoria ruchu drogi ekspresowej oraz łącznicy węzła KR7)
W zakres zadania inwestycyjnego wchodzi budowa węzła „Suwałki Zachód” typu WB zlokalizowanego w km 4+661.67, połączenie z istniejącą drogą wojewódzką nr 653 (ul. Bakałarzewska);
budowę łącznic węzła „Suwałki Południe” (kategoria ruchu: KR4) będącymi dowiązaniem do wybudowanych łącznic w ramach budowy Obwodnicy Augustowa;
Rozbiórkę i budowę krzyżujących się z obwodnicą dróg istniejących:
- drogi krajowej nr 8 (w miejscu gdzie projektowana obwodnica włącza się do istniejącej drogi krajowej nr 8 w km 767+925.29) (klasa drogi GP, kategoria ruchu: KR7),
- drogi wojewódzkiej nr 652 (ul. 23 Października) (klasa drogi G, kategoria ruchu: KR4) – budowa na odcinku 673.81 m,
- drogi wojewódzkiej nr 653 (ul. Bakałarzewska) (klasa drogi G, kategoria ruchu: KR4) – budowa na odcinku 915.64 m,
- drogi wojewódzkiej nr 655 (ul. Mikołaja Reja) (klasa drogi G, kategoria ruchu: KR4) – budowa na odcinku 630.74 m,
- drogi powiatowej nr 1134B (klasa drogi Z (docelowo G), kategoria ruchu: KR4) – budowa na odcinku 178.72 m,
- drogi powiatowej nr 1142B (klasa drogi Z, kategoria ruchu: KR3) – budowa na odcinku 178.53 m,
- drogi gminnej nr 102003B (klasa drogi D, kategoria ruchu: KR2-KR3) – budowa związana z likwidacją przejścia kolejowego i zmiany przebiegu drogi (poprzez ciąg dróg publicznych oznaczonych w projekcie jako DD-01a, DD-04, DD-05),
- drogi gminnej nr 102024B (klasa drogi D, kategoria ruchu: KR2) – budowa związana ze zmianą przebiegu drogi (poprzez drogę oznaczoną w projekcie jako DD-08), budowa na odcinku 902.36 m,
- drogi gminnej nr 102026B (klasa drogi D, kategoria ruchu: KR2) – budowa na odcinku 1294.28 m,
- drogi gminnej nr 166505B oraz drogi gminnej wewnętrznej (klasa drogi D, kategoria ruchu: KR2) – budowa na odcinku 151.51 m (obiekt WE-3),
- drogi gminnej ul. Szwajcaria przy osiedlu Szwajcaria (obiekt inżynierski WE-13) (klasa drogi D, kategoria ruchu: KR2).
- budowę drogi gminnej łączącej drogę wojewódzką nr 653 z drogą wojewódzką nr 652 bez warstw asfaltowych (klasa drogi Z [docelowo G] kategoria ruchu: KR1 [docelowo KR4]),
- budowę wiaduktów drogowych w ciągu oraz nad projektowaną obwodnicą oraz przejść dla zwierząt,
- budowę dodatkowych jezdni drogi ekspresowej obsługujących tereny przyległe,
- budowę rond (kategoria ruchu: KR4) i skrzyżowań wraz rozbiórką i budową dróg istniejących na dowiązaniach do odcinków projektowanych,
- budowę ronda (kategoria ruchu: KR7) wraz z budową i rozbiórka dróg istniejących na dowiązaniach do projektowanego ronda
- budowę oznakowania dróg oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- budowę i rozbiórkę istniejącej infrastruktury kolejowej związanej z likwidacją istniejących przejazdów kolejowych,
- budowę kanalizacji deszczowej,
- oświetlenie rejonu węzłów i skrzyżowań,
- budowę i rozbiórkę kolidującego uzbrojenia podziemnego i naziemnego,
- budowę elementów ochrony środowiska min. ekrany akustyczne oraz przeciwolśnieniowe, ogrodzenie drogi,
- nasadzenie zielenią,
- rozbiórki:
- istn. dróg:
- droga krajowa nr 8
- droga wojewódzka nr 652,
- droga wojewódzka nr 653,
- droga wojewódzka nr 655,
- droga powiatowa 1134B,
- droga powiatowa 1142B,
- droga gminna 102003B,
- droga gminna 102024B w miejscowości Kuków,
- droga gminna 102026B,
- droga gminna 166505B ,
- droga gminna ul. Szwajcaria
kubaturowe:
- rozbiórka budynku w miejscowości Kuków przy DD-8a
- rozbiórka budynku gospodarczego w okolicach drogi DD-12
- likwidacja przejazdu na linii kolejowej nr 39.
- rozbiórka przepustów, barier drogowych ochronnych, ogrodzeń, zjazdów, wiat autobusowych, oznakowania na istniejących odcinkach dróg
- przepusty na drodze krajowej nr 8 – szt. 2
Parametry techniczne dróg:
Droga ekspresowa S61
klasa drogi – S,
kategoria ruchu – KR7,
prędkość projektowa – Vp = 100 km/h,
prędkość miarodajna – Vm = 110 km/h,
prędkość dopuszczalna – Vd= 120 km/h (dostosowano geometrię oraz widoczność celem braku ograniczenia do V=110 km/h),
szerokość jezdni – 2 x 7.00 m,
szerokość pasa awaryjnego – 2 x 2.50 m,
szerokość poboczy gruntowych – 2 x 0.75 – 3.70 m (zmienna ze względu na urządzenia BRD),
szerokość pasa dzielącego: km 0+000.00 – km 0+605.48
– 11.00 m (w tym opaski wewnętrzne – 2×0.50 m),
km 0+605.48– km 1+075.14
– zejście od szerokości 11.00 m do 5.00 m
km 1+075.14 – km 12+830.00
– 5.00-8.10 m (w tym opaski wewnętrzne – 2×0.50 m),
skrajnia pionowa – 5.00 m,
nawierzchnia – betonowa i bitumiczna,
Parametry łącznika (zejście do DK8 – docelowo łącznica węzła „Suwałki Północ”)
- klasa drogi – G (docelowo P1),
- kategoria ruchu – KR7,
- prędkość projektowa – 70 km/h,
- prędkość miarodajna – 90 km/h,
- ilość jezdni – 1,
- szerokość jezdni – 7,00 m (2×3.50 m + poszerzenia),
- opaski zewnętrzne – 0,70 m – 1,00 m,
- pobocze gruntowe – 2.55 m – 3.70 m (zmienna ze względu na urządzenia BRD),
- obciążenie – 115 kN/oś,
- nawierzchnia – bitumiczna.